Τελευταία Νέα:

Αρχύτας ΙΙ: Το ελληνικό drone που αλλάζει τα δεδομένα στο Αιγαίο θα παρουσιαστεί στην ΔΕΘ






Μπορεί η Ελλάδα να άργησε να μπει στον χορό των drones όμως ο Αρχύτας ΙΙ έχει πολλά και σημαντικά πλεονεκτήματα, ιδίως σε ένα πεδίο όπως το Αιγαίο.

Πολλά ακούγονται και λέγονται για την κυριαρχία των Τούρκων και την υστέρηση της χώρας μας σε ότι αφορά την ανάπτυξη των κρίσιμων πια drones σε κάθε πεδίο μάχης. Πολλά από αυτά είναι -πικρές- αλήθειες, όμως η χώρα μας δεν έχει μείνει με τα χέρια σταυρωμένα. Και οι προδιαγραφές του δικού μας drone δείχνουν ιδιαίτερα εντυπωσιακές, με δεδομένο το “κλειστό” πεδίο του Αιγαίου.

Η ραγδαία ανάπτυξη των μη επανδρωμένων αεροσκαφών τα τελευταία χρόνια έχει μεταβάλει τα δεδομένα στον χώρο της άμυνας και της στρατιωτικής στρατηγικής, όπως έχει φανεί σε όλους τους πρόσφατους πολέμους, και κυρίως στην Ουκρανία.

Στο προσκήνιο της νέας αυτής τεχνολογικής σκακιέρας, η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σταθερά βήματα με το πρόγραμμα του UAV «Αρχύτας ΙΙ», σε μια προσπάθεια να αποκτήσει τεχνολογική αυτάρκεια και να στηρίξει την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Την ίδια στιγμή, η Τουρκία έχει ήδη κατακτήσει μια εξέχουσα θέση στην παγκόσμια αγορά drone, με το Bayraktar TB2 να αποτελεί σύμβολο της νέας της στρατιωτικής ταυτότητας.

Η σύγκριση μεταξύ των δύο αυτών UAV δεν γίνεται μόνο σε επίπεδο αριθμών και επιδόσεων, αλλά και σε επίπεδο φιλοσοφίας, στρατηγικής και γεωπολιτικής επιρροής.

Το «Αρχύτας ΙΙ» είναι αποτέλεσμα συνεργασίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) και ελληνικών ερευνητικών φορέων.

Με χρονικό ορίζοντα ανάπτυξης μόλις τρία χρόνια, το πρόγραμμα φιλοδοξεί να αποδείξει ότι η Ελλάδα μπορεί να παράγει UAV τεχνολογίας αιχμής, χωρίς εξαρτήσεις από τρίτους.

Το drone φέρει υβριδικό σύστημα πρόωσης, με 8 ηλεκτρικούς κινητήρες για κάθετη απογείωση και προσγείωση (VTOL), και έναν θερμικό κινητήρα για την συνέχεια της πτήσης.

Η αυτονομία του, σε συνθήκες πλήρους πτήσης, φτάνει τις 9 ώρες, ενώ μπορεί να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο έως 30 κιλά, περιλαμβάνοντας ελαφρύ οπλισμό ή αισθητήρες παρακολούθησης. Το μήκος του ανέρχεται στα 4 μέτρα και το άνοιγμα πτερύγων στα 6 μέτρα.

Η βασική καινοτομία του Αρχύτας ΙΙ είναι η δυνατότητα κάθετης απογείωσης/προσγείωσης, που του προσδίδει ιδιαίτερη ευελιξία για χρήση σε δυσπρόσιτα εδάφη, νησιά ή ακόμα και πλοία χωρίς αεροδιάδρομο.

Αυτή η δυνατότητα το καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικό για αποστολές επιτήρησης στο Αιγαίο, όπου η γεωμορφολογία απαιτεί συστήματα που μπορούν να επιχειρούν σε περιορισμένους χώρους.

Επιπλέον, η ΕΑΒ υποστηρίζει ότι το συνολικό κόστος ανάπτυξης του Αρχύτας ΙΙ είναι πολύ χαμηλότερο από εκείνο ενός στόλου Bayraktar TB2, γεγονός που υποδηλώνει εξαιρετική αποδοτικότητα στον σχεδιασμό και την παραγωγή.



Από την άλλη πλευρά, το Bayraktar TB2 αποτελεί πλέον ένα παγκόσμιο εμπορικό και στρατιωτικό φαινόμενο.

Με ανάπτυξη που ξεκίνησε από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, το drone της τουρκικής Baykar είναι πλέον ένα πλήρως ώριμο σύστημα, με εκατοντάδες μονάδες σε ενεργή υπηρεσία σε περισσότερες από 30 χώρες.

Το TB2 έχει αυτονομία που αγγίζει τις 27 ώρες και εμβέλεια τηλεχειρισμού 300 χιλιομέτρων. Φέρει φορτίο έως 150 κιλών και μπορεί να εξοπλιστεί με καθοδηγούμενα πυρομαχικά που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί σε πραγματικές συγκρούσεις στην Ουκρανία, τη Λιβύη, τη Συρία και το Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Το συνολικό του μήκος φτάνει τα 6,5 μέτρα και το άνοιγμα πτερύγων τα 12 μέτρα.

Η στρατηγική υπεροχή του Bayraktar TB2 έγκειται όχι μόνο στις τεχνικές του δυνατότητες, αλλά και στη μάχιμη απόδοσή του. Έχει αποδείξει την αποτελεσματικότητά του σε πραγματικές συνθήκες, λειτουργώντας τόσο ως πλατφόρμα αναγνώρισης όσο και ως οπλισμένο σύστημα προσβολής στόχων.

Η μαζική παραγωγή του, που ξεπερνά τις 200 μονάδες ετησίως, επιτρέπει την ταχεία εξαγωγή και τροφοδοτεί τις ανάγκες συμμαχικών και φίλιων χωρών της Τουρκίας, ενισχύοντας ταυτόχρονα την γεωπολιτική της επιρροή.

Στον αντίποδα, το Αρχύτας ΙΙ βρίσκεται ακόμα στη φάση των δοκιμαστικών πτήσεων. Το τελικό πρωτότυπο αναμένεται να παρουσιαστεί στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, γεγονός που καταδεικνύει τη στρατηγική επιλογή της Ελλάδας να δώσει έμφαση στην αυτοδύναμη ανάπτυξη και στην προβολή της εγχώριας τεχνογνωσίας.

Η έλλειψη επιχειρησιακής εμπειρίας παραμένει ένα μειονέκτημα, όπως και η περιορισμένη ικανότητα μεταφοράς φορτίου και η μειωμένη αυτονομία σε σχέση με τα συστήματα της Baykar.

Ωστόσο, δεν λείπουν οι τομείς στους οποίους το Αρχύτας ΙΙ υπερέχει. Η δυνατότητα κάθετης απογείωσης, η ευελιξία χρήσης σε νησιωτικές και δύσβατες περιοχές και το χαμηλό κόστος παραγωγής το καθιστούν ιδανικό για τις ιδιαιτερότητες του ελληνικού γεωπολιτικού περιβάλλοντος.

Επιπλέον, το γεγονός ότι κατασκευάζεται εξολοκλήρου στην Ελλάδα, δίνει στη χώρα τη δυνατότητα να αποκτήσει πολύτιμη τεχνογνωσία, να διαμορφώσει ένα δίκτυο παραγωγής και υποστήριξης UAV και να μειώσει την εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές.

Το ερώτημα δεν είναι αν το Αρχύτας ΙΙ μπορεί να ανταγωνιστεί άμεσα το Bayraktar TB2. Είναι αν μπορεί να προσφέρει στην Ελλάδα το κατάλληλο εργαλείο για τις δικές της γεωγραφικές και επιχειρησιακές ανάγκες, και αν μπορεί να λειτουργήσει ως θεμέλιο για τη δημιουργία μιας νέας σχολής UAV made in Greece.

Σε αυτό το επίπεδο, το Αρχύτας ΙΙ δείχνει να πετυχαίνει τον στόχο του. Και καθώς αναμένονται οι πρώτες επίσημες πτήσεις και αποστολές, η ελληνική αμυντική τεχνολογία φαίνεται να ανοίγει τα φτερά της. Και μάλιστα με αξιώσεις και ακόμα μεγαλύτερες βλέψεις για το μέλλον. Κάλιο αργά παρά ποτέ.


Πηγή: newsauto.gr















-------------------------
To Almopia24.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.