Άγιος Ανδρέας: Ο μοναδικός ορθόδοξος ναός γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα
Περπατώντας στο κέντρο της Αθήνας ή σε συνοικίες της, ίσως συχνά περνάς δίπλα από διάφορα σημεία, κτήρια και αξιοθέατα που έχουν μεγαλύτερη ιστορία απ' ό,τι φαντάζεσαι. Μπορεί να είναι ακόμη και εκκλησίες ή παρεκκλήσια.
Όπως αυτό για το οποίο θα σου μιλήσουμε σήμερα και το οποίο βρίσκεται στο σημείο που είναι το πανέμορφο άλσος Συγγρού. Εκεί δίπλα είναι η άκρως εντυπωσιακή Βίλλα Συγγρού, ένα στολίδι για την περιοχή, αποτέλεσμα του ταλέντου του σπουδαίου Ερνέστου Τσίλλερ.
Λίγα μέτρα από τη Βίλλα Συγγρού, στο ομώνυμο άλσος, υπάρχει η «περίεργη» εκκλησία του Αγίου Ανδρέα
Ο Βαυαρός αρχιτέκτονας σχεδίασε τη Βίλλα Συγγρού για τον τον Ανδρέα Συγγρό ως εξοχική έπαυλη.
Ο Βαυαρός αρχιτέκτονας σχεδίασε τη Βίλλα Συγγρού για τον τον Ανδρέα Συγγρό ως εξοχική έπαυλη.
Το κτήριο χρονολογείται από τον 19ο αιώνα και ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι αυτό που βρίσκεται ακριβώς δίπλα.
Ο λόγος για τον μοναδικό ορθόδοξο ναό γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα. Πρόκειται για τον ναό του Αγίου Ανδρέα στην Αθήνα.
Άγιος Ανδρέας: Ο μοναδικός ορθόδοξος ναός γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα
Στην πραγματικότητα είναι ένα άκρως ιδιαίτερο αρχιτεκτονικά παρεκκλήσι το οποίο αποτελεί και το μοναδικό δείγμα ορθόδοξης εκκλησίας με γοτθικό ρυθμό στην χώρα.
Στην πραγματικότητα είναι ένα άκρως ιδιαίτερο αρχιτεκτονικά παρεκκλήσι το οποίο αποτελεί και το μοναδικό δείγμα ορθόδοξης εκκλησίας με γοτθικό ρυθμό στην χώρα.
Λεπτομέρεια από την αρχιτεκτονική του Αγίου Ανδρέα, στο Άλσος Συγγρού
Βλέποντας ακόμη και από μια φωτογραφία τον ναό του Αγίου Ανδρέα, το σχέδιο του σου προκαλεί εντύπωση. Και η εξήγηση δίνεται όταν μαθαίνεις την ιστορία του.
Όπως ακριβώς και η εξοχική κατοικία του Ανδρέα Συγγρού, έτσι και το παρεκκλήσι του Αγίου Ανδρέα, κατασκευάστηκε με βάση τα σχέδια του Ερνέστου Τσίλλερ, του αρχιτέκτονα που γέμισε την Αθήνα «διαμάντια», μαθητή του Θεόφιλου Χάνσεν.
Ενός ανθρώπου που γέμισε την Αθήνα με στολίδια. Εκτός από το αυτό το παρεκκλήσι, εξίσου εντυπωσιακό είναι και το λεγόμενο μαγικό παρεκκλήσι του Τσίλερ στο κέντρο της Αθήνας, το θρυλικό κτίριο στην οδό Ακαδημίας 58.
Αν επισκεφθείτε το Άλσος Συγγρού, αξίζει να περάσετε και από τον Άγιο Ανδρέα
Το μικρό παρεκκλήσι στο Άλσος Συγγρού ακολουθεί τον τύπο της βασιλικής ενώ ταυτόχρονα έχει αρκετά κοινά στοιχεία στην αρχιτεκτονική του με τον καθολικό ιερό ναό του Αγίου Λουκά στο Νέο Ηράκλειο Αττικής. Δεν είναι τυχαίο ότι και εκείνος θεμελιώθηκε πάνω σε σχέδια του Θεόφιλου Χάνσεν το 1842 και αποπερατώθηκε το 1845.
Το μικρό παρεκκλήσι στο Άλσος Συγγρού ακολουθεί τον τύπο της βασιλικής ενώ ταυτόχρονα έχει αρκετά κοινά στοιχεία στην αρχιτεκτονική του με τον καθολικό ιερό ναό του Αγίου Λουκά στο Νέο Ηράκλειο Αττικής. Δεν είναι τυχαίο ότι και εκείνος θεμελιώθηκε πάνω σε σχέδια του Θεόφιλου Χάνσεν το 1842 και αποπερατώθηκε το 1845.
Επίσης πολλά κοινά στοιχεία θα παρατηρήσει κάποιος πιο προσεκτικός και με τις Gustan - Adolifkirche του 19ου αιώνα των Λούντβιγκ Φόστερ και Θεόφιλου Χάνσεν στη Βιέννη.
Ο Άγιος Ανδρέας χιονισμένος, μια πανέμορφη εικόνα
Και είναι λογικό μιας και ο Τσίλλερ ήταν βαθιά επηρεασμένος από την αρχιτεκτονική τάση στη Βιέννη, την οποία επισκεπτόταν συχνά. Δυστυχώς δεν έχουν διασωθεί όλα τα δημιουργήματά του στην Ελλάδα. Εκτός από την Αθήνα, δημιούργησε αληθινά αρχιτεκτονικά στολίδια και στην επαρχία, όπως το Δημαρχείο στην Ερμούπολη της Σύρου.
Να σημειώσουμε πως η γοτθική αρχιτεκτονική είναι αρχιτεκτονικός ρυθμός ο οποίος αναπτύχθηκε στην Ευρώπη κατά τον ύστερο Μεσαίωνα. Εξελίχθηκε από τη ρωμανική αρχιτεκτονική και τη διαδέχθηκε η αναγεννησιακή αρχιτεκτονική.
Και είναι λογικό μιας και ο Τσίλλερ ήταν βαθιά επηρεασμένος από την αρχιτεκτονική τάση στη Βιέννη, την οποία επισκεπτόταν συχνά. Δυστυχώς δεν έχουν διασωθεί όλα τα δημιουργήματά του στην Ελλάδα. Εκτός από την Αθήνα, δημιούργησε αληθινά αρχιτεκτονικά στολίδια και στην επαρχία, όπως το Δημαρχείο στην Ερμούπολη της Σύρου.
Να σημειώσουμε πως η γοτθική αρχιτεκτονική είναι αρχιτεκτονικός ρυθμός ο οποίος αναπτύχθηκε στην Ευρώπη κατά τον ύστερο Μεσαίωνα. Εξελίχθηκε από τη ρωμανική αρχιτεκτονική και τη διαδέχθηκε η αναγεννησιακή αρχιτεκτονική.
Εμφανίστηκε τον 12ο αιώνα στη Γαλλία και συνέχισε να χρησιμοποιείται μέχρι τον 16ο αιώνα. Ο ρυθμός ήταν αρχικά γνωστός ως φραγκογενής ενώ ο όρος γοτθικός εμφανίστηκε στο τέλος της Αναγέννησης.
exploringgreece.tv
-------------------------
To Almopia24.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.