Τρακάρισμα στο πλοίο: Τι κάνω;
Πέρα, όμως, από το τσουχτερό αντίτιμο των ακτοπλοϊκών μετακινήσεων, υπάρχει και μια άλλη σημαντική παράμετρος που πρέπει να γνωρίζουμε.Δυστυχώς, δεν είναι ασυνήθιστο το φαινόμενο κάποιου ατυχήματος ή πρόκλησης ζημιάς, κατά τη διάρκεια της επιβίβασης, της αποβίβασης, αλλά και της εν πλω μετακίνησης του αυτοκινήτου μας.
Από διάφορους παράγοντες, όπως η απροσεξία του οδηγού, οι λανθασμένες οδηγίες του πληρώματος, που εργάζεται στο γκαράζ, η πληρότητα και ενίοτε ο υπεράριθμος όγκος των οχημάτων, κάποια μετατόπιση φορτίου και ούτω καθεξής.
Τί γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις; Τί προβλέπεται από την ασφαλιστική κάλυψη του αυτοκινήτου, εάν δεν υπάρχουν ειδικοί όροι στο ασφαλιστήριο; Ποιες περιπτώσεις εμπίπτουν στην ευθύνη της πλοιοκτήτριας εταιρείας και πότε θα πρέπει να αποζημιώσει τον ιδιοκτήτη του οχήματος;
Ο γενικός κανόνας
Ένας γενικός κανόνας είναι ότι η αστική ευθύνη ενός ασφαλισμένου οχήματος περιλαμβάνει όλες τις περιπτώσεις στις οποίες το ασφαλισμένο όχημα προκαλέσει ζημιές προς 3ους και η ασφαλιστική θα αναλάβει την αποζημίωση προς του παθόντες.
Συγκεκριμένα, το παραπάνω προκύπτει από το Προεδρικό Διάταγμα (ο νόμος περιλαμβάνει και τις ζημιές εντός του πλοίου):
Π.Δ. 237/1986 Άρθρο 2Ο κύριος ή κάτοχος αυτοκινήτου που κυκλοφορεί μέσα στην Ελλάδα επί οδού υποχρεούται να έχει καλύψει με ασφάλιση την εκ τούτου έναντι τρίτων αστική ευθύνη, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.
Η κυκλοφορία επί γηπέδου προσιτού στο κοινό ή σε κάποιο αριθμό προσώπων που δικαιούται να συχνάζουν σ` αυτό, εξομοιώνεται με την κυκλοφορία επί οδού.
Η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας κυκλοφορίας και των πινακίδων κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πραγμασι κίνηση ή λειτουργία του αυτοκινήτου, εκτός αν έχει τηρηθεί η διαδικασία της ακινησίας.”
Συνεπώς αν προκληθούν ζημιές από το ασφαλισμένο όχημα προς 3ους (κατά την επιβίβαση – αποβίβαση) θα καλυφθούν από την ασφαλιστική που καλύπτει την αστική ευθύνη του οχήματος καθώς και το πλοίο εντάσσεται στο: Η κυκλοφορία επί γηπέδου προσιτού στο κοινό ή σε κάποιο αριθμό προσώπων που δικαιούται να συχνάζουν σ` αυτό, εξομοιώνεται με την κυκλοφορία επί οδού..
Κάποιος εταιρίες το διευκρινίζουν στις καλύψεις τους και το προβάλουν σαν επιπλέον κάλυψη αστικής ευθύνης, αλλά είναι μια προσπάθεια εντυπωσιασμού, καθώς η υποχρεωτική αστική ευθύνη περιλαμβάνει και αυτές τις περιπτώσεις (όπως και σε υπόγεια πάρκινγκ κλπ που μπορεί να το δείτε σε κάποια ασφαλιστήρια).
Μπορεί, επίσης, να προκύψει συνυπαιτιότητα, όταν το πλήρωμα δίνει οδηγίες – ασχέτως των λανθασμένων οδηγιών, σε κάποιες περιπτώσεις- ο οδηγός φέρει ευθύνη γιατί πρέπει να έχει τον έλεγχο του οχήματος.
Βέβαια, μπορεί να είναι αμέλεια του οδηγού όπου η ευθύνη είναι 100% δική του (για παράδειγμα δεν έδεσε σωστά το χειρόφρενο).
Οπότε είναι σπάνιες οι περιπτώσεις που την αποκατάσταση των ζημιών θα την αναλάβει η ιδιοκτησία του πλοίου και όχι η ασφαλιστική (αν είναι ξεκάθαρο ότι δεν προκύπτει ευθύνη του οχήματος ή του οδηγού του).
Προαιρετικές καλύψεις
Τώρα σε ότι αφορά στις Προαιρετικές Καλύψεις (και όχι την υποχρεωτική από το νόμο Αστική Ευθύνη), που αφορούν ειδική συμφωνία μεταξύ ασφαλιστικής και ασφαλισμένου, οι εταιρίες μπορούν να διαμορφώσουν την κάλυψη (προϋποθέσεις και εξαιρέσεις) όπως επιθυμούν.
” 13. Ιδίες Ζημιές – Καλύπτονται, ανεξάρτητα από την υπαιτιότητα, οι υλικές ζημιές που θα προκληθούν στο αυτοκίνητό σου και θα οφείλονται σε σύγκρουση, πρόσκρουση, εκτροπή, ανατροπή ή κατακρήμνισή του, σε συνέπεια οδικού τροχαίου ατυχήματος. Επιπρόσθετα, καλύπτονται και οι υλικές ζημιές που θα προκληθούν κατά τη διάρκεια της μεταφοράς του αυτοκινήτου, αποκλειστικά και μόνο από πλοίο, τρένο ή αεροπλάνο ή κατά τη φόρτωση ή εκφόρτωσή του από τα παραπάνω μεταφορικά μέσα, με την προϋπόθεση ότι αυτά πληρούν τις νόμιμες προδιαγραφές μεταφοράς οχημάτων.”
Τέλος σε ζημιές που θα προκληθούν προς 3ους και δεν προκύπτει ευθύνη του ασφαλισμένου οχήματος ή του οδηγού του προς 3ους, αλλά μπορεί να οφείλονται σε λάθος φόρτωση για παράδειγμα (ευθύνη του πληρώματος του πλοίου) εκεί αναλαμβάνει η πλοιοκτήτρια εταιρεία».
Ειδικές περιπτώσεις
Μια άλλη περίπτωση π.χ. είναι ο τραυματισμός κάποιου πεζού, που κακώς κινείται εντός του γκαράζ του πλοίου και μπορεί για παράδειγμα να ήταν σε σημείο που δεν έπρεπε, Εκεί μπορεί να προκύψει ευθύνη του πληρώματος, καθώς δεν τήρησε τους κανόνες επιβίβασης – αποβίβασης.
-------------------------
Από διάφορους παράγοντες, όπως η απροσεξία του οδηγού, οι λανθασμένες οδηγίες του πληρώματος, που εργάζεται στο γκαράζ, η πληρότητα και ενίοτε ο υπεράριθμος όγκος των οχημάτων, κάποια μετατόπιση φορτίου και ούτω καθεξής.
Τί γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις; Τί προβλέπεται από την ασφαλιστική κάλυψη του αυτοκινήτου, εάν δεν υπάρχουν ειδικοί όροι στο ασφαλιστήριο; Ποιες περιπτώσεις εμπίπτουν στην ευθύνη της πλοιοκτήτριας εταιρείας και πότε θα πρέπει να αποζημιώσει τον ιδιοκτήτη του οχήματος;
Ο γενικός κανόνας
Ένας γενικός κανόνας είναι ότι η αστική ευθύνη ενός ασφαλισμένου οχήματος περιλαμβάνει όλες τις περιπτώσεις στις οποίες το ασφαλισμένο όχημα προκαλέσει ζημιές προς 3ους και η ασφαλιστική θα αναλάβει την αποζημίωση προς του παθόντες.
Συγκεκριμένα, το παραπάνω προκύπτει από το Προεδρικό Διάταγμα (ο νόμος περιλαμβάνει και τις ζημιές εντός του πλοίου):
Π.Δ. 237/1986 Άρθρο 2Ο κύριος ή κάτοχος αυτοκινήτου που κυκλοφορεί μέσα στην Ελλάδα επί οδού υποχρεούται να έχει καλύψει με ασφάλιση την εκ τούτου έναντι τρίτων αστική ευθύνη, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.
Η κυκλοφορία επί γηπέδου προσιτού στο κοινό ή σε κάποιο αριθμό προσώπων που δικαιούται να συχνάζουν σ` αυτό, εξομοιώνεται με την κυκλοφορία επί οδού.
Η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας κυκλοφορίας και των πινακίδων κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πραγμασι κίνηση ή λειτουργία του αυτοκινήτου, εκτός αν έχει τηρηθεί η διαδικασία της ακινησίας.”
Συνεπώς αν προκληθούν ζημιές από το ασφαλισμένο όχημα προς 3ους (κατά την επιβίβαση – αποβίβαση) θα καλυφθούν από την ασφαλιστική που καλύπτει την αστική ευθύνη του οχήματος καθώς και το πλοίο εντάσσεται στο: Η κυκλοφορία επί γηπέδου προσιτού στο κοινό ή σε κάποιο αριθμό προσώπων που δικαιούται να συχνάζουν σ` αυτό, εξομοιώνεται με την κυκλοφορία επί οδού..
Κάποιος εταιρίες το διευκρινίζουν στις καλύψεις τους και το προβάλουν σαν επιπλέον κάλυψη αστικής ευθύνης, αλλά είναι μια προσπάθεια εντυπωσιασμού, καθώς η υποχρεωτική αστική ευθύνη περιλαμβάνει και αυτές τις περιπτώσεις (όπως και σε υπόγεια πάρκινγκ κλπ που μπορεί να το δείτε σε κάποια ασφαλιστήρια).
Μπορεί, επίσης, να προκύψει συνυπαιτιότητα, όταν το πλήρωμα δίνει οδηγίες – ασχέτως των λανθασμένων οδηγιών, σε κάποιες περιπτώσεις- ο οδηγός φέρει ευθύνη γιατί πρέπει να έχει τον έλεγχο του οχήματος.
Βέβαια, μπορεί να είναι αμέλεια του οδηγού όπου η ευθύνη είναι 100% δική του (για παράδειγμα δεν έδεσε σωστά το χειρόφρενο).
Οπότε είναι σπάνιες οι περιπτώσεις που την αποκατάσταση των ζημιών θα την αναλάβει η ιδιοκτησία του πλοίου και όχι η ασφαλιστική (αν είναι ξεκάθαρο ότι δεν προκύπτει ευθύνη του οχήματος ή του οδηγού του).
Προαιρετικές καλύψεις
Τώρα σε ότι αφορά στις Προαιρετικές Καλύψεις (και όχι την υποχρεωτική από το νόμο Αστική Ευθύνη), που αφορούν ειδική συμφωνία μεταξύ ασφαλιστικής και ασφαλισμένου, οι εταιρίες μπορούν να διαμορφώσουν την κάλυψη (προϋποθέσεις και εξαιρέσεις) όπως επιθυμούν.
” 13. Ιδίες Ζημιές – Καλύπτονται, ανεξάρτητα από την υπαιτιότητα, οι υλικές ζημιές που θα προκληθούν στο αυτοκίνητό σου και θα οφείλονται σε σύγκρουση, πρόσκρουση, εκτροπή, ανατροπή ή κατακρήμνισή του, σε συνέπεια οδικού τροχαίου ατυχήματος. Επιπρόσθετα, καλύπτονται και οι υλικές ζημιές που θα προκληθούν κατά τη διάρκεια της μεταφοράς του αυτοκινήτου, αποκλειστικά και μόνο από πλοίο, τρένο ή αεροπλάνο ή κατά τη φόρτωση ή εκφόρτωσή του από τα παραπάνω μεταφορικά μέσα, με την προϋπόθεση ότι αυτά πληρούν τις νόμιμες προδιαγραφές μεταφοράς οχημάτων.”
Τέλος σε ζημιές που θα προκληθούν προς 3ους και δεν προκύπτει ευθύνη του ασφαλισμένου οχήματος ή του οδηγού του προς 3ους, αλλά μπορεί να οφείλονται σε λάθος φόρτωση για παράδειγμα (ευθύνη του πληρώματος του πλοίου) εκεί αναλαμβάνει η πλοιοκτήτρια εταιρεία».
Ειδικές περιπτώσεις
Μια άλλη περίπτωση π.χ. είναι ο τραυματισμός κάποιου πεζού, που κακώς κινείται εντός του γκαράζ του πλοίου και μπορεί για παράδειγμα να ήταν σε σημείο που δεν έπρεπε, Εκεί μπορεί να προκύψει ευθύνη του πληρώματος, καθώς δεν τήρησε τους κανόνες επιβίβασης – αποβίβασης.
-------------------------
To Almopia24.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.